6 клас


МІХАЕЛЬ  ЕНДЕ. «ДЖИМ  ҐУДЗИК ТА  МАШИНІСТ ЛУКАС»
Міхаель Андреас Гельмут Енде. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»


МІХАЕЛЬ  ЕНДЕ
1929 - 1995
 
Міхаель Андреас Гельмут Енде – це німецький письменник,  автор багатьох  п’єс, оповідань, романів і повістей. Найбільшою популярністю користуються його твори для дітей –  «Джим Ґудзик і машиніст Лукас», «Момо», «Нескінченна історія», «Чарівний напій»  та ін.         Народився Міхаель Енде 12 листопада 1929 року у містечку Гармиш  у родині  художника Єдварда Енде.
Дитячі роки майбутнього письменника припали на непрості  часи  не лише для  Німеччині, а й для багатьох країн світу – події Другої світової війни. Можливо, саме з цих дитячих та юнацьких враженнях беруть початок  такі життєві цінності М.Енде, як засудження війни і нетерпимості до інших культур і народів, утвердження взаєморозуміння, поваги до людини.
          
          Дитячі роки М.Енде провів у Мюнхені. Ці роки були затьмарені страхом перед злиднями (сім’я переживала матеріальну скруту), труднощами у шкільному житті. Єдиним світлим промінчиком для юного Міхаеля було спілкування з друзями – сусідом, сином крамаря, Віллі та Пітером Хорном. Із  часом саме ці  друзі  дитинства М. Енде  стали прообразами  героїв його творів «Нескінченна історія» та «Гогголорі». Своє самостійне життя М. Енде розпочав у Штуттгарді, де захоплено читав, відвідував театр, почав писати вірші та п’єси, які спробував сам поставити на сцені. Захоплення театром привело його до вступу у Мюнхенську школу акторської майстерності, після закінчення якої Міхаель декілька років займався акторською професією. Але бажання зайнятися літературною творчістю перемогло, і з 1954 року митець почав працювати кінокритиком на радіо,   писав  репортажі-враження від поїдки Італією. Очевидно, оцінивши настирливе бажання молодого література досягнути успіху на письменницькій ниві, доля подарувала М. Енде таку можливість. Це була зустріч М. Енде  з одним із своїх однокласників, художником-ілюстратором, який і запропонував йому написати декілька сторінок для дитячої книги з картинками. Енде погодився і написав…майже 500 сторінок про пригоди хлопчика Джима Ґудзика. Шлях цього твору до читачів був дуже непростим: видавництва, до яких надіслав свій рукопис автор, відмовилися його друкувати, аж поки в 1960 році одне із них  не ризикнуло надрукувати  першу частину рукопису під назвою «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». У 1962 році вийшла друга частина – «Джим Ґудзик і Чортова дюжина». Обидва видання супроводжувалися ілюстраціями художника Ф. Триппа. За ці твори М. Енде отримав «Літературну премію міста Берліна  для юного покоління» та «Німецьку премію книг для дітей». Історії про пригоди Джима Гудзика  були перекладені 19 мовами, а в 1960-х роках за ними були створені радіопостановки і телесеріали. Так розпочався тріумфальний шлях М. Енде у дитячій літературі. Всесвітню славу і визнання письменникові принесли  твори «Момо» («Німецька премія книг для дітей»), «Нескінченна історія» (Приз Януша Корчака та медалі  Г. К. Андерсена)  та ін. Книги митця перекладено більше  ніж 40 мовами. Багато із його творів екранізовано (мультфільми «Вуншпуш», «Пригоди Джима Баттона», «Момо», кінофільми «Нескінченна історія», «Момо» та ін).
          Міхаель Енде був багатогранною творчою особистістю. Окрім творів для дітей, він написав оповідання, п’єси, повісті, романи, сценарії для дорослої аудиторії, за його п’єсами створили дитячі музичні платівки (для однієї з них письменник навіть записав пісню у власному виконанні), намалював ілюстрації до власного твору «Момо».
        Життєвий шлях письменника закінчився у 1995 році. У 1997 році в Міжнародній дитячій бібліотеці в Мюнхені був заснований музей Міхаеля Енде.

ВЧИМОСЯ
ЧИТАТИ І ЗАПАМ’ЯТОВУВАТИ
 А начинается итория в стране Усландии, где жил-поживал себе один славный машинист по имени Лукас. Страна Усландия была очень маленькой. Можно даже сказать, очень-очень-очень маленькой, если сравнить ее, например, с Германией, или Африкой, или Китаем. Зато если сравнить ее с обыкновенной квартирой, то она, пожалуй, будет чуть больше.
Посередине страны возвышалась гора, занимавшая почти всю территорию, а вокруг этой горы, у которой было целых две макушки: одна повыше, другая пониже, вились дороги и дорожки с крошечными мостами и туннелями. Кроме того, через всю страну тянулись рельсы — для них даже проделали специальные туннели в горе, чтобы можно было проехать насквозь и быстро добраться до любой точки …
Само собой разумеется, кроме дорог, туннелей и мостов в Усландии были еще и дома, вернее, их было Два. Один просто дом, другой — дом с магазинчиком. У подножия горы примостилось крошечное здание железнодорожной станции, где как раз и жил машинист Лукас. А наверху, на горе, меж двух вершин стоял королевский дворец.

Дайте відповіді на запитання за змістом I розділом

·          Якою змальовано країну Усландію? Виберіть із тексту ключові слова та вирази, які  описують цю країну.
·          Які будівлі було розміщено у країні?
·          Хто населяв цю країну? Які стосунки  були між  її мешканцями?
·          Чим займалися жителі Усландії?

   …ведь Усландия, кроме всего прочего, была не просто страной, а страной-островом. Этот самый остров лежал посреди бескрайнего океана, и потому здесь ни на минуту не смолкал шум морского прибоя. Большие и маленькие волны с грохотом разбивались о границы этого крошечного государства. Впрочем, иногда море успокаивалось, и тогда оно становилось гладким, как зеркало, так что ночью в нем отражалась луна, а днем — солнце. Необыкновенно красивое зрелище и даже немножко торжественное. В такие дни машинист Лукас любил посидеть на бережку и полюбоваться всей этой красотой. Почему, собственно говоря, Усландия называлась Усландией, а не как-нибудь иначе, не знала ни одна душа. Но наверняка этим когда-нибудь займутся ученые и все как следует выяснят.
  
   Если говорить о внешности машиниста Лукаса (которого, кстати сказать, нисколько не волновало, нужен ли кому-то там его паровоз или нет), то его можно было бы назвать настоящим крепышом — небольшого роста, кряжистый, круглолицый, он чем-то напоминал упругий резиновый мячик. На голове у него всегда красовалась фуражка, а сам он ходил в неизменном рабочем комбинезоне. Глаза у него были голубыми такими же голубыми, как небо над Усландией в ясную погоду. Но зато лицо и руки были чернее черного — это от масла и сажи. И хотя он мылся каждый день специальным машинистским мылом, ничего не помогало, чернота прямо въелась ему в кожу, ведь Лукас работал машинистом уже много-много лет, а от такой работы, хочешь не хочешь, все равно будешь ходить чумазым как трубочист. Когда он смеялся — а он это делал довольно часто, — то видны были его ослепительно белые зубы, такие крепкие, что он запросто мог расколоть любой самый крепкий орешек. А еще он носил в левом ухе маленькое золотое колечко и курил короткую толстую трубку.
   При своем небольшом росте Лукас был настоящим силачом. Ему ничего не стоило, например, завязать бантиком какую-нибудь здоровенную железяку. Никто и не подозревал, что он такой сильный, потому что сам он любил жить со всеми в мире и согласии и ему еще ни разу в жизни не приходилось демонстрировать свои скрытые способности — просто нужды не было.
Но мало того, Лукас был еще, кроме всего прочего, настоящим художником и непревзойденным мастером. Мастером по художественным плевкам. Он так метко плевался, что мог с одного раза затушить горящую спичку с расстояния в три с половиной метра. Но это для него были игрушки, потому что он умел делать кое-что и получше, и вряд ли сыщется на всем белом свете человек, который сумеет сделать то же самое с такой легкостью и изяществом, — нет, никто не сравнится с ним в исполнении двойной петли (это такой особый плевок, который в полете вырисовывает весьма художественную петлю).

II розділ
   …Однажды в Усландскую гавань зашел почтовый корабль. Не успел он причалить, как на берег уже спрыгнул почтальон с большой посылкой под мышкой.
— Нет ли у вас здесь фрау Зуппер, или Зубпер, или что-то в этом роде? — спросил он, придав своему лицу очень-очень строгое выражение (дело, мол, серьезное и ответственное), хотя обычно он привозил почту с совершенно нормальным выражением лица.

Король внимательно прочитал адрес, потом достал очки и прочитал его еще раз. Но что с очками, что без очков — результат был один, вернее — никакого результата. Совершенно обескураженный, король смотрел то на посылку, то на подданных.

— Ну ладно, — сказал наконец почтальон, — у меня больше нет времени искать фрау Зубпер, или как там ее еще. Сделаем так: я просто оставлю вам посылку. Может, эта самая фрау Зубпер и отыщется. Через неделю я к вам наведаюсь, и если за это время адресат не будет обнаружен, то я заберу посылку обратно.
С этими словами почтальон быстро взбежал по трапу — и был таков.

Да, в затруднительном положении оказались жители Медландии. Что же делать со злополучной посылкой? Долго думали и гадали они, но так ничего и не придумали. Но тут из окошка королевского дворца снова выглянул Альфонс Без Четверти Двенадцатый и сделал следующее заявление:
— Тщательно проанализировав сложившуюся ситуацию и посовещавшись с кем надо по телефону, я пришел к следующим выводам: судя по всему, фрау Зубпер, или как там ее еще, является женщиной. А в нашей стране, насколько мне это известно, есть одна только женщина — фрау Ваас. Стало быть, ей и предназначена посылка. Во всяком случае, как бы там ни было — вот мое последнее слово: повелеваю открыть посылку, а там посмотрим, что с нею делать.
Подданные были весьма довольны столь мудрым королевским решением, и фрау Ваас, не откладывая дела в долгий ящик, тут же приступила к выполнению высочайшего указа.
Она развязала веревку, развернула бумагу, которой была обернута посылка. Под бумагой оказалась довольно большая коробка с дырками — так обычно продырявливают спичечные коробки, когда засовывают в них божьих коровок. Фрау сняла крышку с коробки и обнаружила внутри еще одну коробку, только чуть поменьше. В ней тоже были проделаны дырки. …Не долго думая, сняла со второй коробки крышку и увидела — снова коробку, и снова с дырками. Эта была совсем уж небольшой — как из-под обуви. Когда же фрау Ваас открыла и эту коробку, то в ней обнаружился — представьте себе! — крошечный негритенок. Он с интересом смотрел на всех своими большими блестящими глазами. Выглядел он весьма довольным — еще бы, не очень-то уютно сидеть в темной коробке.

·         Перегляньте  фрагмент  із медіатеки мультфільму реж. Б. Б’янчі  « Джим Батонн».
Порівняйте портрет Джима,створений М.Енде і режисером.
Чи передають вони вдачу героя?

— Мальчик! — воскликнули хором ошарашенные жители. — Какой черненький!
А фрау Ваас была на седьмом небе от счастья, — ведь она давно уже мечтала о таком вот маленьком мальчике, которому бы она шила курточки и штанишки. А шила она, надо сказать, мастерски. И ничего, что малыш оказался таким черненьким, это даже очень мило, ему так пойдет розовый цвет — розовый цвет она любила больше всего.
— Как же нам называть его? — неожиданно спросил король. — Ребенку все-таки положено иметь имя.
И он был прав. Все принялись напряженно думать. Первым заговорил Лукас:
— Я бы назвал его Джимом. Мне кажется, это очень подходящее имя для мальчика. — Он приблизился к малышу и сказал: — Ну, Джим, будем друзьями? — При этом он постарался, чтобы его голос звучал как можно мягче — ему совершенно не хотелось еще раз напугать негритенка.
Малыш сразу же протянул к Лукасу свои тоненькие ручонки с розовыми ладошками, которые казались совсем крошечными по сравнению с ручищами Лукаса, измазанными сажей.
— Здравствуй, здравствуй, Джим, — поприветствовал Лукас малыша, осторожно пожимая доверчиво протянутую ему ручку.
В ответ на это Джим рассмеялся.
С этого дня они стали друзьями…
.
  … Но шли годы, Джим рос и скоро превратился в настоящего мальчишку-сорванца, который проказничал и бедокурил, немало досаждая тем самым господину Пиджакеру. А еще он не любил мыться — как, впрочем, и все мальчики его возраста. Он никак не мог взять в толк, зачем ему мыться, если у него черная кожа и все равно не видно, какая у него шея — грязная или чистая. Фрау   почему-то придерживалась другого мнения, и Джиму волей-неволей приходилось ей подчиняться.
Фрау Ваас очень гордилась своим Джимом, хотя он доставлял ей немало хлопот, и у нее всегда находился повод для беспокойства — этим она ничуть не отличалась от всех прочих мам. Она беспокоилась о нем даже и безо всякого повода или расстраивалась по всякому пустяку. Ну, скажем, возьмет Джим зубную пасту и, вместо того чтобы чистить ею зубы, съест ее (она ему очень нравилась на вкус) — а фрау уже огорчается из-за такой ерунды.
   …Ну вот, теперь вам известно самое главное о Джиме, осталось только рассказать, как он получил свое прозвище. Дело в том, что у Джима очень часто продырявливались брюки, причем все время на одном и том же месте. Сотни раз фрау Ваас чинила эту злополучную дыру, но хватало ее заплаток ненадолго: не успеешь оглянуться, как на том самом месте, где только что была аккуратная заплатка, уже красуется здоровенная дырища. Джим, конечно же, изо всех сил старался вести себя крайне осмотрительно и осторожно. Но ведь бывает нужно, например, быстро залезть на дерево или съехать на попе с высоченной горы — и вот тебе, пожалуйста, уже опять дыра.
Надоело фрау Ваас латать ему штаны, и придумала она, как выйти из затруднительного положения: она взяла лоскуток, подшила его с изнанки к краешку дыры, посадила на этот лоскуток пуговку, а края дыры аккуратненько подрубила, так что получилась как бы петелька. Теперь вместо того, чтобы продирать штаны, Джиму нужно было только расстегнуть пуговку — и дыра на месте, застегнешь пуговку — и штопать не надо.
Вот с этого самого дня все жители Усландии стали называть Джима Пуговкой.


Дайти відповіді на запитання за змістом II розділом
                                              
·         Яка подія змінила спокійне життя  Усландії?
·         Як у країні з’явилося чорне немовля?
·         Як відреагували жителі на появу хлопчику?
·         Чому машиніст Лукас так  розгнівався, дізнавшись про «вміст» поштового пакету?
·      Чому пані Ваас  приховала від листоноші правду про пакунок?


ВЧИМОСЯ  АНАЛІЗУВАТИ


·         Поміркуйте, чому автор акцентує увагу на тому, що Усландія – країна надзвичайно «крихітна»?
·         Яка атмосфера панує у цій країні?
·         Як часто країну відвідували гості? Чому, на вашу думку, «гості оминали»  Усландію?
·         Чи почували жителі Усландії себе самотніми,  відірваними від «великого світу»?
·         Можливо, життя на маленькому острові серед океанської водяної пустелі навчило їх цінувати  важливість спілкування, взаєморозуміння, толерантності?
·         Чи властиве жителям  Усландії почуття толерантності? У чому це виявляється?
·         Чи хотіли б ви побувати в Усландії?
·         З ким із мешканців ви хотіли б поспілкуватися перш за все? Чому?


Словникова робота. Толерантність – терпимість до чужих (інших) думок і поглядів; повага права іншого бути таким, яким він є.

   Великий оптиміст, казкар, фантазер Міхаель  Енде створив свій особливий, незвичайний, світ, сповнений дивовижних  країн, героїв, пригод. У цьому світі є дзеркальні дерева, смугасто-червоні гори, кам’яне місто драконів; у ньому живуть ніби-велетні, король із двома підданими, дракони… І називається цей світ – Казкова Фантазія.  Відкрийте книгу – і дива відразу постануть перед вами.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
         1.1.Намалювати  ілюстрації до твору.
    1.2.Розв’язати кросворд .
1)Назва твору,до якого М.Енде намалював ілюстрації.
               2)У 1962році надрукована друга частина «Джим Ґудзик і Чортова …….?»
               3)Прізвище автора «Нескінченна історія».
               4)Фах батька Енде.
                5)Ім’я паротяжки Лукаса.
                6)Професія Лукаса.
Ключове слово – назва міста,в якому провів автор дитинство.





1.











2.












3.













4.












5.








6.












1.3.Скласти та записати інтерв’ю з улюбленим героєм твору.
        1.4 Створити рекламну листівку, буклет, які викликали б бажання відвідати країну  Усландію




Фантастична країна Усландія та її мешканці (король, Лукас, пан Ермель, пані Ваас) .



   Чоому острів звався Усландією, а не якось                                                                              інакше,ніхто не знав. Але одного дня це                                                                                 хтось з’ясує.
                                                                              М. Енде .
                                          

                                      
                                                                                                                           

ВЧИМОСЯ
ЧИТАТИ І ЗАПАМ’ЯТОВУВАТИ
    III розділ
 Шли годы, Джим рос, и его уже вполне можно было засчитать за половинку подданного. В какой-нибудь другой стране его бы давным-давно отправили в школу, и сидел бы он как миленький за партой, и учился бы читать, писать, считать, но в Усландии не было школы. А раз ее не было, то никому и в голову не приходило, что пора бы уже такому большому мальчику уметь читать, писать и считать. Джима это, конечно, беспокоило меньше всего, и он жил себе припеваючи, нисколько не беспокоясь о будущем…

Медландии был необычайно обеспокоен сложившейся ситуацией, ведь он, как правитель страны, все-таки чувствовал себя ответственным за благополучие своих подданных.
Однажды вечером он призвал к себе машиниста Лукаса и велел ему прийти в королевский дворец.
   …Король снова закашлялся. Покашляв немножко, он все же собрался с духом и продолжил свою речь, глядя при этом на Лукаса печальными и грустными глазами.
— Ты ведь всегда отличался понятливостью, Лукас, — сказал он.
— А в чем, собственно говоря, дело? — осторожно спросил Лукас..
— Странно, очень странно. Разве я не говорил тебе только что: «Нам придется расстаться с твоей Еммой? Бьюсь об заклад, что говорил.
Лукасу показалось, что он ослышался.
— Ну сам подумай, — принялся увещевать Лукаса король, — Усландия — страна маленькая. Даже можно сказать, крошечная, по сравнению, например, с Германией, Африкой или Китаем. Королю такой малюсенькой страны вполне хватает одного локомотива, одного машиниста и двух подданных …  Джим растет не по дням, а по часам. Я должен беспокоиться о будущем моей страны, на то я и король. Не за горами то время, когда Джим Пуговка из половинки подданного превратится в целого. И тогда он захочет построить себе свой собственный дом. Ну, скажи на милость, откуда же нам взять место для дома? У нас вообще нет свободного места, куда ни глянешь — повсюду рельсы. Придется нам ограничить себя кое в чем, иначе у нас ничего не получится.
— Черт побери! — пробурчал Лукас и почесал за ухом.
— Ты же видишь, — продолжал король, все более и более воодушевляясь, — в нашей стране слишком большая плотность населения. Для нас это стало проблемой номер один. Почти все страны мира страдают от перенаселенности, но Медландия — особенно. Я страшно обеспокоен сложившимся положением. Что же нам делать?
— Все верно, только я тоже не знаю, что делать, — ответил Лукас.
— Либо нам нужно расстаться с Кристофом, либо кто-то из нас должен будет покинуть страну, как только Джим станет взрослым. Джим все-таки твой друг, Лукас, неужели ты захочешь, чтобы он покинул Усландию, когда станет большим?
— Нет, — отвечал на это Лукас, — тут и говорить не о чем. расстаться, — грустно добавил Какой же машинист без паровоза?
— Ну ладно, — сказал король, — поразмышляй на досуге об этом. Я уверен, ты что-нибудь придумаешь. Ты ведь у нас — голова. Время у тебя еще есть. Так что думай и решай…
— Ну что ж, мы уйдем оба.
   …в темноте раздался чей-то звонкий голосок:
— Что тут такое случилось?
Это был Джим Пуговка собственной персоной, который, поджидая Лукаса, забрался в тендер и незаметно для себя уснул. Разбудил его голос Лукаса, разговаривавшего с Кристи. Так невольно он оказался свидетелем состоявшегося объяснения.
— Привет, Джим! — воскликнул Лукас, необычайно удивленный появлением своего маленького друга. Собственно говоря, это не предназначалось для твоих ушей. Но по мне так лучше, чтоб ты все знал. Мы решили покинуть страну…Навсегда. Так надо.
— Из-за меня? — спросил испуганно Джим.
— Если разобраться, — сказал Лукас, — король в общем-то прав. Ведь действительно Усландия — маленькая страна. Нам всем здесь не поместиться.
— А когда вы отправляетесь в путь? — Джим даже слегка запнулся, когда задавал этот вопрос.
— Лучше не растягивать этого удовольствия. Раз уж так вышло, то ничего не поделаешь — поедем прямо сегодня ночью, — серьезно ответил Лукас.
Джим на секунду задумался, а потом вдруг решительно заявил:
— Я с вами.
— Что ты, Джим! — воскликнул Лукас. — Это совершенно невозможно! Что скажет фрау Каакс? Она ни за что не отпустит тебя.
— Лучше всего ее об этом и не спрашивать, — сказал Джим тоном, не терпящим возражений. — Я все объясню ей в письме и оставлю его на кухне. Когда она узнает, что я с тобой, то она уже не будет так беспокоиться.
— Нет, — сказал он, — я ведь не могу оставить своего лучшего друга. Либо мы все втроем остаемся здесь, либо мы все втроем уходим. Здесь мы оставаться не можем. Значит, нужно уйти — всем нам, втроем.
Лукас просиял.
— Молодец, старина Джим, я рад, — сказал он и обнял своего друга. — Боюсь только, королю наше решение не очень-то придется по нраву. Вряд ли он представлял себе, что дело примет такой оборот.
— Мне все равно, — сказал Джим, — я еду с тобой.
Лукас снова погрузился в раздумья и сосредоточенно принялся курить свою трубку, так что скоро из-за клубов дыма его уже совершенно не было видно. Он всегда так делал, когда волновался, так как не хотел, чтобы кто-нибудь видел его в таком состоянии. Но Джим-то хорошо его знал и понимал, в чем тут дело.
— Ну хорошо! — послышался наконец голос Лукаса откуда-то из недр табачного облака. — Встречаемся здесь в полночь.
— По рукам, — отозвался Джим.
Друзья попрощались, и Джим уже побежал было домой, как Лукас снова окликнул его:
— Постой, Джим! Ты действительно малый что надо, — голос его звучал даже как-то торжественно, — таких толковых парней я еще не встречал в своей жизни!
С этими словами он повернулся и быстро пошел прочь.
Джим еще постоял некоторое время, задумчиво глядя вслед уходящему другу. Последняя фраза, сказанная Лукасом, все еще звучала у него в ушах. И тут же он подумал о милой фрау Каакс, которая всегда была к нему такой доброй и ласковой. И радость и печаль смешались в его душе.

Дайти відповіді на запитання за змістом III розділом
·           Що будо для Лукаса найважливішим заняттям?
·          Поміркуйте, чи можна професію Лукаса вважати простою і легкою?
·          Які ще «таланти» мав машиніст Лукас?
·        


ВЧИМОСЯ ПОРІВНЮВАТИ


 Що могло потішити Лукаса, окрім роботи?

   Машиніст Лукас нагадує Ліхтарника із казки А. де Сент-Екзюпері    «Маленький принц».
Герої
Відмінне
Спільне
Машиніст Лукас
«Любив спокій і мир», «не хизувався своєю силою», отримував величезне задоволення від своєї роботи
Працьовитість, почуття обов’язку, вміння 
дотримуватися обіцяного 
слова, 
відповідальність
Ліхтарник
«Гасить ліхтар – мов зірка або квітка засинають»,  це «корисно, тому що красиво». Задоволення від роботи не отримує, не вбачає у ній сенсу, але виконує, тому що «така домовленість»



ЦЕ  ЦІКАВО

 

Пер     Видання книги супроводжувалося чорно-білими ілюстраціями художника Ф. Триппа, які на сьогодні вважаються класичними ілюстраціями до твору М. Енде. Особливість художньої манери Ф. Триппа полягала в тому, що він міг чорними лініями, штрихами  змалювати весь пейзаж, відобразити найдрібнішу деталь. М. Енде вважав, що  такі малюнки найбільш вдало відтворюють світ історії про Джима Ґудзика. Ілюстрації, на думку автора книги, відіграють дуже важливу роль для сприйняття твору. Саме тому він дозволив перемежовувати текст із ілюстраціями.

   
·         Чи збігається  ваше уявлення про Джима Гудзика із зображеннями до повісті художника Ф Триппа?

ВЧИМОСЯ  ХАРАКТЕРИЗУВАТИ
ГЕРОЇВ
План
1.Джим Ґудзик-головний герой твору.
2.Портрет.
3.Поява Джима в Усландії.
4.Історія імені.
4.Мрія стати машиністом.
5.Дружба з Лукасом.
6.Головні риси характеру:мужність,кмітливість,розум,працьовитість,любов до пригод,уміння  цінувати дружбу.пригод,відповідальність.

ВЧИМОСЯ 
ПОРІВНЮВАТИ РІЗНІ ВИДИ МИСТЕЦТВА

 




·         Перегляньте  фрагмент  із медіатеки мультфільму реж. Б. Б’янчі  « Джим Батонн»:
«Металевий ліс». Які риси характеру виявляє Джим,рятуючи Ліссі з пастки – квітки та боронячись від дракона?
                                                          

Проблема – складне питання,поставлене в літературному творі (може одержати відповідь або залишитися невирішеним.
    Проблема самотності  людини була важливою для М. Енде і знайшла відображення в багатьох творах письменника. В одному із своїх інтерв’ю митець сказав: «Я вважаю, що той, хто ніколи не  відчував самотності, не зможе прийти до думки створити твір літератури чи мистецтва». Очевидно, на думку М. Енде, саме в такому стані  людська душа  не лише емоційно тонка, але й найбільш вразлива. І як важливо  в такій ситуації отримати підтримку і розуміння, щоб перемогти це почуття самотності. Жителі країни Усландії  усвідомили  просту життєву мудрістьтеплота людських стосунків – ось що є «ліками від самотності».

                   ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
                    1.1 Прочитати слова і занотувати ті, які характеризують  той чи інший    образ у відповідну графу таблиці. Усно коротко аргументують свій вибір прикладом із тексту.
1.1.
 об, Довідковий матеріал
,         Працьовитий, доброзичливий, рішучий, відповідальний, делікатний,  турботливий, сміливий, вірний, товариський,допитливий, врівноважений, наполегливий.

Герої твору

Машиніст Лукас

Джим  Ґудзик

Король Альфонс За Чверть Дванадцята

Пан Ермель

Пані Ваас



1.2.Зіставте героїв та їх предмети
   
·         «Бюро літературних знахідок»:які предмети і кому з героїв належать?

    Картуз,високий циліндр,голка з ниткою,рожева тканина,гудзик,золотий телефон,вугілля,коронно,шовковий носовичок,газети,молоко,зубна паста,парасоля,спецівка,золотий кульчик,халат з червонного оксамиту,носогрійка,масло з оливи,носогрійка,жувальна гумка


 Машиніст Лукас -...                                                   Пані Ваас - …
 Пан Ермель - …                                                          Король - ...
 Джим Гудзик -...                                                        Паротяжка Емма

.                       
   1.3.  Закінчити речення

         «Жителів країни Усландії об’єднують …»
1.4.Схарактеризувати усно (за поданою схемою-планом) героя повісті:пані Ваас,Короля,пана Ермеля.
                    1.5.Поміркуй,хто із героїв твору може пояснити назву країни Усландії.


Моральні цінності, що утверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до батьківщини) 

Ти


Це буде подорож у незвідане.
                                                 М. Енде 

                                                
    Джима Ґудзика, машиніста Лукаса та паротяжиху Емму  чекатимуть дивовижна подорож  й багато небезпечних   пригод. Ми маємо нагоду    мандрувати  разом з героями твору  і поділитися  враженнями  від  прочитаного.

  Сюжетподія чи система подій, через які розкриваються конфлікти і характер персонажів  у певних умовах соціального середовища.
  Конфліктборотьба добра і зла з обов’язковою перемогою добра (особливість народної казки).


  

                                                                                                                           

ВЧИМОСЯ
ЧИТАТИ І ЗАПАМ’ЯТОВУВАТИ



 
 
·         Уважно розгляньте таблицю. Оберіть пригоди,які зацікавили вас,прочитайте відповідні
 розділи та стисло перекажіть їх.

Складники (частини ) сюжету
Експозиція
Глава первая, в кoтoрoй истoрия начинается
Розвиток дії (міні – завязка)
Глава втoрая, в кoтoрoй прибывает загадoчная пoсылка
Глава третья, в кoтoрoй почти принимается одно невеселое решение, с которым Джим не согласен
Глава четвертая, в которой в море выходит необычный корабль, и Лукас узнает, что на Джима Кнопку можно положиться
Глава пятая, в которой путешествие по океану заканчивается, и Джим видит прозрачные деревья
Глава шестая, в которой большая желтая голова чинит друзьям препятствия
Глава седьмая, в которой Эмма изображает карусель, а друзья знакомятся с одним внучонком
Зав’язка
Глава восьмая, в которой Джим с Лукасом обнаруживают загадочные надписи
Розвиток дії
Глава девятая, в которой выступают цирковые артисты, и кое-кто замышляет недоброе против Джима и Лукаса
Глава десятая, в которой друзья попадают в беду
Глава одиннадцатая, в которой Джим неожиданным образом узнает о своейтайне
Глава двенадцатая, в которой начинается путешествие в неведомое, и друзья видят "Корону Мира"
Глава тринадцатая, в которой начинают говорить голоса в "Долине Сумерек"
Глава четырнадцатая, в которой Лукас должен признать, что без свого маленького друга Джима он бы пропал
Глава пятнадцатая, в которой путешественники попадают в диковинную местность и обнаруживают гибельные следы
Глава шестнадцатая, в которой Джим Кнопка приобретает важный опыт
Глава семнадцатая, в которой мнимовеликан объясняет свою необчность и проявляет благодарность
Глава восемнадцатая, в которой друзья расстаются с мнимовеликаном и застревают в "Устах Смерти"
Глава девятнадцатая, в которой друзья ремонтируют небольшой вулканчик, а Эмма получает другое обличье
Глава двадцатая, в которой один чистопородный дракон приглашает Эмму на вечернюю прогулку
Кульмінація
Глава двадцать первая, в кoтoрoй друзья узнают чтo такoе грусландская
школа
Глава двадцать вторая, в которой путешественники попадают под землю и видят чудеса
Розв’язка
Глава двадцать третья, в которой миндальская принцесса рассказывает свою историю, а Джим вдруг сердится на нее
Глава двадцать четвертая, в которой Эмма получает необычную награду, а путешественники - обильный завтрак на любой вкус
Глава двадцать пятая, в которой госпожа Мальцан прощается, а из Усландии приходит письмо
Глава двадцать шестая, в которой ребятишки расстаются, а плавучий остров попадает в сети
Епілог (постпозиція)
Глава двадцать седьмая, в которой празднуется помолвка, и книга эта
заканчивается приятным сюрпризом
Відкритий фінал
…И оба они были едины в том, что вскоре предпримут вдвоем новое большое
путешествие в неведомое. Им следовало разгадать еще много загадок... Они хотели выяснить, откуда морские разбойники похитили Джима Кнопку, когда он был еще совсем маленьким. Но для этого друзьям сначала надо было отыскать и победить Тринадцать Лютых, которые все еще угрожали морям. А это уж точно не мелочь.




ВЧИМОСЯ  АНАЛІЗУВАТИ

Запитання за змістом розділів
Пригоди у місті Пінь, столиці Мандали
·         Яке враження справило на героїв перебування у Піні?
·         Чому опис міста дається у творі через сприйняття Джима?
·         Розкажіть про це від імені Джима
·         Які звичаї та традиції мандалійців привернули увагу мандрівників Яким було ставлення героїв до мандалійських звичаїв?
·         Чому мандалійців вважають «дуже, дуже розумним народом»?
·         Яке горе спіткало імператора Мандали?
·         Чому головний бонза (міністр)  Пі Па По вирішив позбутися Джима і Лукса?
·         Як поводять себе герої у небезпечній ситуації?
·         Хто допоміг друзям у скрутну хвилину?
·         Кого у Мандалії називали «цвітом вченості»? Яку допомогу надав  «цвіт ученості» мандрівникам?
·         Що непокоїло Джима у Піні?Чому перед початком небезпечної подорожі друзі вирішили надіслати листа до Усландії?
·         З якою країною реального світу у вас асоціюється казкова Мандала? Аргументуйте свою відповідь.
Ліс Тисячі Чудес
·         Виберіть із тексту ключові слова для опису Лісу Тисячі Чудес. Чому він отримав таку назву? Чи згодні ви з такою назвою цього краю? 
·         Чому двоголові змії були безпечними для людей і тварин?
·         Поміркуйте, чому браму Великої Мандалійської Стіни відкрили «уперше за багато років – принаймні жодна жива душа не пам’ятала, коли ж цю браму відчиняли востаннє»? Про що це свідчить?  Поміркуйте, чому браму Великої Мандалійської Стіни відкрили «уперше за багато років – принаймні жодна жива душа не пам’ятала, коли ж цю браму відчиняли востаннє»? Про що це свідчить?  Чи простою виявилася для друзів поїздка Лісом? Що допомогло мандрівникам? (Досвід і мудрість Лукаса, який «пройшов крізь сито й решето», його вміння «спритно розбиратися» у мапах).
·         Що  у творі називають «Вінцем Світу»?
Долина Сутінків
·         Опишіть, якою мандрівники побачили Долину Сутінків? Що їх найбільше вразило у ній
·         Яка небезпека чигала на героїв у Долині?
·         Яким дивом друзям вдалося уникнути небезпеки? У чому полягала таємниця Долини Сутінків Як закінчилися пригоди у Долині Сутінків? Розкажіть про це від імені паротяжихи Емми.
·         Що допомогло героям повернути Емму до життя і продовжити  подорож?
Пустеля Край Світу
·         Чому Джим і Лукас вирішили, що «довкола діялося щось неймовірне»? Які дива супроводжували мандрівників у пустелі? Яке марево викликало особливе хвилювання героїв? Аргументуйте відповідь прикладами із  тексту.
·         Які пригоди очікували друзів у  безкрайній пустелі? Що таке «фата моргана»?
·         Що змусило Лукаса перебороти страх і підійти до ніби-велетня Ци Баня?
·         У чому полягало «нещастя» пана Баня?
·         Якої життєвої мудрості навчилися герої, зустрівшись з ніби-велетнем?
·         У чому причина того, що, як стверджує ніби-велетень Бань,  «останніми роками фата-моргана щось надто розійшлася»?
·         Прокоментуйте вислів М. Енде: «Страх – поганий помічник. Коли боїшся, все здається набагато гіршим, ніж воно є насправді». З якими пригодами героїв можна співвіднести цей вислів?
         ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
       1.1 Прочитати розділ 23 і написати сторінку казкової енциклопедії про дивовижних рослин,тварин,істот,які «живуть» на сторінках книги М.Енде.
   1.2.Переглянути фрагмент /Додаток Б/ мультфільму «Джим Баттон».
Які риси характеру головних героїв відобразились в даному епізоді?
   1.3.Написати  фанфік  «Джим Ґудзик завітав до нашої школи»
   1.4. Запиши прислів’я,які характеризують моральні цінності,що утверджуються у творі.
1. Прочитати розділи 3-4. Визначити головні події та підготуватися їх стисло переказувати.
2. Переглянути фрагменти мультфільму.  Порівняти зміст розділу твору М. Енде та запропоновані фрагменти. Розказати, які відмінності ви помітили.

Моральні цінності, що утверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до батьківщини)                                 
 


— Это было на больших каникулах, — так начала Ли Ши свой рассказ, — и меня, как всегда, отправили на море, куда я обычно езжу раз в году. Папенька разрешил мне даже пригласить семь моих подружек, чтобы я там не скучала. А еще вместе с нами поехали семь придворных дам, которые должны были присматривать за нами.Ну вот, там мы жили все вместе в маленьком дворце, сделанном из фарфора небесно-голубого цвета. Прямо под окнами у нас желтел золотистый песок и шумело море.
Придворные дамы целыми днями твердили нам одно и то же — не ходите, мол, далеко, играйте только перед дворцом, а то может что-нибудь случиться. Поначалу я делала все, как они велели, и не уходила далеко, но потом они мне так надоели со своими бесконечными нотациями: играйте тут, играйте тут, а мы и так играем тут, — вот во мне и проснулся дух противоречия. Этот дух во мне, к сожалению, сидит очень глубоко. Короче говоря, в один прекрасный день я удрала от всех и отправилась гулять по берегу сама по себе. Через какое-то время я заметила, что придворные дамы и подружки уже хватились меня и начали искать. Но вместо того чтобы покричать им, я спряталась в камышах. Оттуда я видела, как придворные дамы и подружки прошли совсем близко от меня. Они все звали меня по имени и выглядели очень перепуганными и встревоженными. Но я затаилась в своем укрытии и сидела как мышь.
… Вдруг я заметила, как на море, неизвестно откуда, появился парусник, который стремительно несся именно к тому месту, где я стояла. У него были кроваво-красные паруса, и на самом большом парусе виднелась огромная черная цифра тринадцать.
... И тут с корабля спрыгнул какой-то высоченный дядька жуткого вида. На голове у него была нахлобучена шляпа очень странного фасона, с нарисованным черепом и скрещенными костями под ним. Одет он был в пеструю куртку, шаровары и высокие сапоги с отворотами. Из-под куртки торчали заткнутые за пояс ножи, кинжалы, пистолеты. А еще У него был здоровенный нос крючком и длинные висючие усищи, которые доставали ему до самого пояса. В ушах болтались большие золотые серьги. Маленькие поросячьи глазки у него как-то сбились в кучку, так что казалось, будто у него врожденное косоглазие.
Увидев меня, он как заорет: «Ага! Девчонка! Вот так находка!»
…Я кричала и сопротивлялась изо всех сил, но теперь мне уже никто, конечно, помочь не мог. Дядька сгреб меня в охапку и — вжить! — швырнул на корабль.
... Я страшно замерзла в своей клетке. Около полуночи среди кромешной тьмы я вдруг заметила, как на горизонте что-то блеснуло. Именно туда направлялся пиратский корабль. В тот момент, когда мы подошли поближе, из-за туч как раз вышла луна, и я увидела несколько голых скалистых утесов из блестящего железа, которые торчали прямо посреди моря. На одном из утесов сидел огромный дракон — точнее, драконша. Она явно кого-то ждала. Ее черный силуэт был хорошо виден на фоне вздымающихся белопенных волн и темного неба, освещенного слабым светом луны.
«Фрррр! — фыркнула драконша при виде причалившего корабля, выпуская из ноздрей ядовито-зеленые и фиолетовые языки пламени. — Шшшто хорошшшенького вы мне привеззззли, брррратцы-ррразззбойнички?!»
«Кое-что привезли! — ответил капитан. — Отличную девчонку!»
«Ахххх, — зашипела драконша, злорадно ухмыляясь. — А шшшто вы за это хотите, мошшшенники?»
«То же, что всегда, — ответил капитан, — бочку бедландского рома „Драконья глотка“. Это единственная в мире марка рома, которая подходит мне и моим брательникам по градусам. Но мы тебя не заставляем. Не хочешь — не надо. Мы отвезем девчонку обратно».
… Ну вот, больше в общем-то нечего рассказывать. Новая жизнь была ужасно скучной и грустной. Целыми днями мы сидели за партами, прикованные цепями, и нас заставляли читать, писать, считать и все такое прочее. Мне-то еще было легче всех, потому что я все-таки уже умела читать, писать и считать, как все дети моего возраста в Китае. Но моим одноклассникам пришлось этому учиться, и драконша страшно измывалась над ними. Если она бывала не в духе, а не в духе она была почти всегда, то тогда уже не имело никакого значения, отвечаем ли мы правильно или неправильно, драконша все равно ругалась на нас и отчаянно колотила.
   …Когда наступала ночь, драконша отвязывала нас от парт, чтобы тумаками да тычками загнать нас в спальную комнату. Ужина нам не давали, потому что фрау Зубпер всегда находила повод, чтобы наказать нас и оставить вечером без еды. Разговаривать нам не разрешалось, даже шепотом. Это было строго-настрого запрещено. Драконша каждый вечер караулила нас до тех пор, пока не убеждалась в том, что мы все спим.


ВЧИМОСЯ  АНАЛІЗУВАТИ

Запитання за змістом розділів
·         Чому чистокровні дракони не пускали Непомука в Драконове місто?
·         Чому згаслий вулкан викликав такі переживання у  Непомука?
·         Хто з героїв вже відомих вам  літературних творів теж мав доглядати за вулканом?
·         Як героям вдалося пробратися у Недоладію (Драконове місто)? – Прочитайте опис Недоладії. Виокремте ключові слова у описі міста  – Які кольори та звуки використовує автор для створення атмосфери, настрою міста?
·         Прокоментуйте назву міста – «Недоладія».
·         Чи згодні ви, що «кращої назви, ніж Недоладія, такому місту й не придумаєш»?
·         Чому у місті Недоладія не було дітей? Поміркуйте, чи змінилося б місто, життя його мешканців, якби тут були діти?
·         Усно опишіть інтер’єр кімнат у будинку пані Кутняк. Чи можна цей дім вважати затишним і гостинним?
·         Які почуття викликав у героїв  «урок» пані Кутняк?
·         Яке ваше ставлення до школи драконихи?
·         Чому Лукас вирішив «дати драконисі останній шанс самохіть відпустити дітей»?
·         Як закінчився «двобій» драконихи та паротяжихи Емми?
·         Про що  були дитячі сни, які охороняв Лукас  у класі  драконихи?
Традиційно у фольклорній казці дракон – це уособлення зла, жорстокості, підступності;
Мотив змієборства (драконоборства)   є одним із найбільш поширених в міфах і казках– Чим закінчилася мандрівка героїв підземною річкою з Недоладії?
·         Як у повісті розкривається думка про важливість школи, освіти у житті людини?
·         Порівняйте, яким є ставлення до освіти Джима Гудзика та принцеси Лі Ши.
·         Чому герої  вирішили повернутися до Усландії?
Висновок. Отже, героям твору  допомагають  знайти вихід із складної ситуації дружба, взаємопідтримка, бажання зрозуміти інших, наполегливість, вдячність, терпіння, професійні вміння Лукаса.
Жанрові ознаки  твору М. Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» 

Повість-казка
Фантастичний роман
Історія життя головних героїв Джима та Лукаса  пов’язана з казковою країною-островом Усландією; серед  персонажів – король, принцеса, звичайні люди (Джим, Лукас, пані Ваас, пан Ермель та ін.) і фантастичні істоти (паротяжиха Емма, ніби-велетень, дракони та ін.); ключові події  –  мандрівка героїв до казково-фантастичних країн з метою врятувати принцесу; зустріч з незвичайними, фантастичними рослинами та тваринами (прозорі дерева, двоголові змії, велетенські метелики тощо); використання пейзажних описів; герої перемагають зло; фінал твору  передбачає продовження історії
Значний обсяг, в основі сюжету –  подорож до фантастичних країн і місць (Ліс Тисячі Чудес, Країна Тисячі Вулканів і т.д.),  велика кількість персонажів (в основному за рахунок другорядних).

Спільне
Індивідуалізована мова персонажів, зображення внутрішніх переживань героїв (туга за Усландією, її жителями тощо)

     У 2003 році друзями та прихильниками творчості М. Енде було створено  «Фантастичне товариство», метою якого є підтримка літературної спадщини М. Енде та  т.з. «фантастичного мистецтва» (творів у жанрі казки, фентезі тощо). У домашній бібліотеці митця особливе місце займали книги «батька» жанру фентезі Р. Толкієна, повне зібрання творів письменника-фантаста Станіслава Лема та ін.  Свого часу деякі літературні критики звинувачували М. Енде у тому, що його казки – це  занурення у світ фантастики, втеча  від реальності, життєвих  проблем.

         ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
                    1.1 Скласти письмово листівку «Поради Міхаеля Енде»,використовуючи наступні запитання:
– Що робити, якщо ти не такий, як інші?
– Як ставитися до того, хто не такий, як ти?
– Чи можна зло перемогти злом? 
 – Як поводити себе в незнайомій країні, з чужими тобі звичаями і правилами?
 – Що  робити, якщо через тебе друг потрапив у неприємну ситуацію?
1.2.Намалюйте плавучий острів «Україна-Усландія»
1.3.Створити фонотеку,в яку б увійшли  пісні,що сподобались би Джиму Гудзику.









Немає коментарів:

Дописати коментар