Методична скарбничка



Розробка   уроку  в  9  класі  з  художньої  культури  старшого  вчителя  Фастівської   ЗОШ  I-III  ступенів  №2
Малицької  Валентини  Олександрівни

Тема.  Художні   напрями  та  стилі:  імпресіонізм

Очікувані  результати:
n  розкрити  поняття  «імпресіонізм»;
n  ознайомити  учнів  з  ознаками імпресіонізму  у  живописі,музиці,літературі;
n  розвивати  навички дослідницької  діяльності та компаративного  аналізу;
n  формувати  особистісне  естетичне  судження;
n  виховувати  повагу  до  духовних  надбань  людства.
Обладнання: додаток 1 (повідомлення  істориків,  теоретиків,  живописців, музикантів, літературознавців);  додаток 2 (6  слайдів – репродукції  картин  імпресіоністів);  «літературна  тека»; додаток 3 (відеоряд  «Зустріч  з  імпресіоністами»),  аудіо запис  музики  Дебюссі «Музичне сяйво», Равеля «Гра води», Тухманова «Сентиментальна  прогулянка».
Тип  уроку: комбінований.
Хід  уроку
Епіграф:                                                                                          Ми  приречені  до  того,
 щоб  пізнавати  світ  тільки  через 
            враження,
 яке  він  на  нас  справляє.
Анатоль  Франс


I. Актуалізація   опорних  знань.
1.Диктант  «Так – ні.»
1.Слово «реалізм» в перекладі з латинської  мови  означає  «дійсний».
2.Реалізм   - це  художній  напрям  у мистецтві,визначальною  рисою  якого  є  достовірне  зображення  навколишньої  дійсності,показ  усіх  сфер  життя й  духовного  світу  людини  такими, якими  вони  є  насправді.
3.У  кіно та фотомистецтві  реалізм  проявився у  кінці  XIX століття.
4.Реалізм  сформувався  у  кінці XIX  століття.
5.Художники-передвижники  популяризували  мистецтво.
6.Головним  художнім  образом   реалістичного  твору  є   герой-бунтар.
7.У  реалістичному  театрі  домінував  жанр  трагедії.
8.Виникнення  спеціальності  режисера  повязують  із  реалістичним  театром.
9.Типовість – це ознака  реалізму.
10.Композитори-реалісти  зверталися  до  побутових  сюжетів.
11.Митці  реалізму  зображували  екзотичний  пейзаж.
12.Для  поетів – реалістів  характерна  метафори стична  мова.
Ключ  до  відповіді:  +,  +, +, -, +, -, -, +, +, +,-, - .
II. Презентація   теми, мети  уроку.
    Пропоную  на  мить  перенестись у добу  Просвітництва, завітати у гості до Фауста,героя одноіменного  твору  Й. В. Гете.  Ми – свідки  закладу  Мефістофеля  та  вченого:
Фауст:
Дай  руку, переб’єм!
Як  буду  змушений  гукнути:
«Спинися,мить!  Прекрасна  ти!»--
Тоді  закуй  мене  у  пута…
А  ще  устами  свого  героя  Гете  промовляє:
А  дерево лиш  мить  одну  цвіте.
Рефлексія.
-          А  чи  була  у  вашому  житті  прекрасна  мить?
-          Які  враження,  емоції  ви  пережили  під  час  цієї  миті?
Сьогодні  на  уроці   ми  продовжимо  вивчати  тему «Художні  напрями  та  стилі». У  центрі  нашої  уваги  буде  літературно-мистецька  течія  --  імпресіонізм.

III.  Формування   нових  нових  знань, умінь, навичок.
1.Слово  вчителя.
   Кінець XIX  початок  XX  століття – це час,коли  виникли  течії, напрями, школи  нереалістичного  спрямування  як  заперечення  традиційних  форм  та  естетики  минулого.  Вони  об’єднані  загальною  назвою  «модернізм».
   У  мистецтві  останньої  третини  XIX  початку   XX  століття  відбувається  інтенсивна  взаємодія  між  двома  художніми  напрямами -  символізмом  та  імпресіонізмом.
2.Робота  з «Літературною  текою»:
Імпресіонізм –( від  французького  impression – враження) – літературно-мистецька  течія  раннього модернізму, яка  відзначається  ушляхетненим, витонченим  відтворенням  особистісних  вражень  і  спостережень, мінливих  миттєвих  відчуттів  і  переживань. ( За О.Ніколаєнко).
3.Індивідуально – творчі повідомлення  учнів  (істориків, теоретиків, художників,композиторів,літераторів).
-   ІСТОРИКИ:
Повідомлення  про історію  виникнення  течії  імпресіонізму  у  живописі. (Додаток  №1,а.)
Зв’язок назви  течії  із  картиною  Клода  Моне  «Імпресія.Схід  сонця.»  (Додаток 2, слайд 1).



 КЛОД МОНЕ, «ІМПРЕСІЯ.СХІД СОНЦЯ.»
ТЕОРЕТИКИ:
  •          Повідомлення  про  ознаки  імпресіонізму у  живописі  та  літературі 
  •       (Додаток  1, б).
(Додаток №2, слайд 2)




3.Робота  з  підручником.
Виписати  ознаки імпресіонізму в  живописі( Стр.114-115),підручник Л.В.Климової «Художня  культура»,доповнюючи  інформацію  групи  теоретиків.
ХУДОЖНИКИ:
            Повідомлення «Персоналії. Клод Моне.» (Додаток 1,в).
4.Віртуальна  екскурсія  «Зустрічі із мистецтвом  імпресіонізму». (Перегляд  відеоряду, додаток 3  ).
Осмислення  учнями  вражень  від  переглянутих  картин.
Анкета  думок (учні коротко діляться своїми враженнями від  картин,акцентуючи увагу на основних мотивах,настроях).
Коментування епіграфу до уроку.
Висновок:
На  відміну  від  інших  художніх  течій,що  склалися  раніше, імпресіонізм  виник  та  розвинувся в живописі  і мав значний вплив на інші види мистецтва:
музику,скульптуру,театр,літературу.
У живописі імпресіонізм об’єднав художників своєрідного таланту – Е.Мане, К.Моне, О.Ренуара, Е.Дега, К.Піссарро.

МУЗИКАНТИ:
5.Музичне  відлуння.( Додаток 2,слайд№3).   Повідомлення  «Композитори-імпресіоністи»(  Додаток1,г).
Прослуховування  музики  Дебюссі «Музичне сяйво»,Равеля «Гра води»,Тухманова «Сентиментальна  прогулянка».
















Слова до останнього твору написав король французької поезії – Поль  Верн.

v  ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ:
Слова до останнього твору написав король французької поезії – Поль  Верн.
Запрошуємо вас до першої зустрічі  з  митцем імпресіоністом. .
(Додаток 2,слайд № 4).
6.Дослідження вірша П.Верна «Поетичне мистецтво» з метою визначення естетичних настанов щодо  мистецтва  поезії. (Випереджувальне  завдання).
*      Виразне  читання  вірша «Поетичне мистецтво» у перекладі Г. Кочура.
*      Естетичні  настанови  щодо  мистецтва поезії:
·         «найперше – музика у слові!»;
·         «невиразне й точне»;
·         «люби відтінок і півтон»;
·         «винищуй дотепи…»;
·         «хребет риториці скрути»;
·         «приборкай рими»;
·         «вірш твій завше був крилатий».
Висновок:
Імпресіоністичність та сугестивність – стильові домінанти поезії Верлена.
   Сугестія – натяк, навіювання певного настрою, асоціації. Засіб  сугестії – імпресіоністичність  зображення,тобто фіксація вражень від подій.
   За словами Л. Андреєва, вірші Верлена – це «завжди «пейзаж душі», «миттєва» реальність, » «ліричний щоденник без сюжету та героя», «краплинка поезії замість моря прози».
   Верлен заперечує нормованість класицизму,об’єктивізм в поезії,раціоналізм.
7.Компаративний аналіз творів різних видів мистецтва (поезії – живопису).
Завдання:
Визначити   у  вірші О.  Мандельштама «Імпресіонізм»  образи-асоціації з картин  Клода Моне «Бузок на сонці»  та  Каміля  Піссарро  «Бульвар Монмартр».
*      Виразне читання вірша «Імпресіонізм» та перегляд картин ( Додаток 2,слайди №5.№6).
КЛОД МОНЕ , «БУЗОК НА СОНЦІ».
КАМІЛЬ ПІССАРРО, «БУЛЬВАР МОНМАРТР».



*      Осмислення вражень.
*      Висновок:
різні твори різних митців стверджують гармонійне поєднання  імпресіонізму у живописі та літературі.
          У літературі представниками імпресіонізму були брати       Гонкури,П.Верлен,А.Доде,С.Цвейг,М.Коцюбинський,М.Вороний,А.Чехов.


IV. Узагальнення  та систематизація.
1.Слово вчителя.
   Сьогодні ви вчились  сприймати  твори імпресіонізму,придбали теоретичні знання,які  допомагатимуть  вам  розрізняти   художні  напрями та стилі, отримувати  естетичну  насолоду  від  шедеврів  світової  культури ,які  виховують  вас  як  високодуховну особистість.  
2.Творче завдання:
за типом  акровірша записати основні ознаки модернізму зі  словом «МОДЕРНІЗМ»:
М—мить, музика,метамова.
О – осяяння.
Д – душа,духовність,динамізм.
Е – емоції.
Р – ритм,радість.
Н – навіювання,насолода,натяк.
І – ірраціональний,інтуїція.
З – звук,загадковість,здогадування.
М – мистецтво.
Саме про течії модернізму  буде йти мова на наступному уроці.
v.  Домашнє  завдання.1.Опрацювати за підручником  стр.114-116. 2.Виконати  одне із творчих завдань(ст.116):підготувати  слайд-шоу  за  картинами, поезією  та  музикою  імпресіоністів.