9.2


Тема.  Цикл  «Кримські  сонети»  Адама  Міцкевича.  Мотив  єдності
природи  і  людини ( 2 година)
Мета: розкрити  відбиття  вражень  Міцкевича  від  перебування  в  Криму в 
поезіях; 
прочитати сонети  «Байдари», «Пілігрим», «Алушта  вдень», «Алушта  вночі», «Аю-Даг»;   продовжити  розвивати  навички виразного  читання  поезій;
розвивати  навички  по створенню  презентацій, слайд-шоу, буклетів; виховувати  любов  до української  природи, до  батьківщини, почуття  прекрасного.

Обладнання: відеоролик Антона Старикова «Крим в цифровому живописі»,
роздатковий матеріал «Критерії  оцінювання презентацій», буклети  з «Критеріями оцінювання виразного читання», слайд-шоу та  медіатвори  учнів.

Тип  уроку: розвиток  мовлення.








Хід  уроку
Епіграф:                                                                         Усяке  спілкування  з  природою
освітлює  людину…
М.Реріх,російський художник,
мислитель

I. Повідомлення  та  запис  теми  уроку. Робота  з  епіграфом.
1.Слово  учителя.
   Природа  Криму  у  сонетах  Міцкевича  не  тільки  є  фоном,вона  символізує  гармонійне  поєднання  внутрішнього  світу  почуттів  й  переживань  героя  з  оточенням.
   Реріх  стверджував,що  спілкування  з  природою  освітлює  людину…
Бажаю  вам  саме  таких  відчуттів  під  час  віртуальної  екскурсії.
2.Віртуальна  екскурсія (релаксація): перегляд  відеоролика.

II. Виразне  читання  сонетів  та  їх  аналіз  учнями (випереджальне  завдання).
ü  Виразне  читання  відповідно  до  пам’ятки,зафіксованої  у  буклеті.
Пам’ятка.  (Додаток  А – буклет).
·         Представлення  автора  поезії.
·         Знання  тексту  напам’ять.
·         Якості  виразного  читання:чітка  дикція,орфоепічна  грамотність,емоційність,інтонаційне  забарвлення,щирість  переживань.
·         Звернення  до  аудиторії.
·         Природність  пози,міміки,жестів.
Аналіз  поезії  за  запитаннями:
  •       Яку  картину  змальовує  у сонеті А. Міцкевич? розкрити
  •       За  допомогою  яких  тропів  створює  пейзаж?
  •       Схарактеризуйте  провідні  образи.
  •       Яким  є  провідний  мотив  поезії?
  •       Як  образи  природи  допомагають  розкрити  внутрішній  стан  ліричного  героя?

Сонет  «Байдари».

  1.Виразне  читання  (мелодекламація:  Міцкевич  любив  читати  під  звуки  сільської  сопілки).
  2.Оцінювання  за  критеріями.
  3.Аналіз  поезії  учнем.
*   Орієнтовна  відповідь:
Долина  Байдари  змальована  як  казковий  шлях.  Вершник  порівнює  себе  з  птахом,символом  волі.

Природа  пролітає,неначе  кадри  фільму: ліси,яри,шпилі  гір. Природа  утихомирена  у  своїй  красі. Здається, що  ось  вона -єдність  людини  і  природи.  Та  ліричний  герой  має  зовсім  інший  настрій – тривожний:
                  Все  спить – лиш  я  не  сплю. Вода  мене  студена
                  В  обійми  прийняла….
Думки  ліричного  героя  такі  ж  неспокійні,неначе море: «…мисль  моя,як  човен  без  причала…»
  Це  думки  про  Литву,про  боротьбу  з  російським  царизмом. Герой – бунтар  («сп’яніння  прагну  я…».
Пейзаж  екзотичний,морська  стихія («І хвиля над  чолом  розбилась,клекотить…»,  «чорний  вал  шумить»)  символізує  волелюбні  думки  Пілігрима.
Поет  використовує  персоніфікацію, антитезу.  Мотив  туги  за  батьківщиною – основний,він  поєднує  сонет  «Байдари» з  іншими  поезіями  в  цикл.
                                   Сонет  «Пілігрим».
 1. Виразне  читання.
 2. Оцінювання  за  критеріями.
 3. Аналіз  поезії  учнем.
*      Орієнтовна   відповідь:
Саме  у  цьому  сонеті  найповніше  розкривається  образ  ліричного  героя,котрий  мандрує  Кримом  ,милуючись  його  краєвидами . Образ  героя  розкривається  за  допомогою  риторичних  запитань,окличних  речень.  Та  головний  прийом – це
контраст (особливість  композиції)  між  розкішною  природою («країною розкоші», «казкових  див», «Байдари  з  гучними  солов’ями»)  та   ностальгією  за  батьківщиною  («Чому  у  дальній  край  так  хочеться  мені…»,  «О  Литво! Шум  лісів,породжений  тобою,миліший…»).  Герой  не  забуває  свій  край  ні  на  хвилину. Отже,  природа  викликає  у його  свідомості сумні  думки.  Сам  герой  позначений  рисами  волелюбності, патріотизму  (образ  коханки  у  далекім  краю  з  реалістичного - Марія  Верещак – переростає  у  символічний – образ батьківщини).
III. Захист  слайд-шоу , медіатворів  -  есе.
Сонет  «Алушта  вдень».(Слайд-шоу).
*      Орієнтовна   відповідь:
Морська  тематика  звучить  і  в  сонеті  «Алушта  вдень». Опис  природи  будується  на  антитезі:  чарівність  Алушти – морська  стихія;  спокій,гармонія – «гранітна  скеля», «розгнівана  вода  »  з  «тигровими  зіницями»  нуртує;  «бурі – вісниці»  для  землі – «лагідні  хвилі  з  човнами  та  лебедями». Образи-символи,персоніфікація,психологічний  паралелізм  розкривають  стан  душі,яка  то  «нуртує»,то  «розгнівана»,то  несеться  знову  до  рідних  обріїв. Свої  асоціації  після  прочитання  цієї  поезії  я  відтворила  в слайд – шоу.
     2. Перегляд  слайд – шоу.
     3. Оцінювання  учнями  роботи  за  критеріями.
 (Роздадтковий  матеріал. Додаток  Б).
Сонет  «Алушта  вночі». (Слайд-шоу).
*      Орієнтовна   відповідь:
   Вид  Алушти  вночі – це  ще  один  пейзажний  малюнок:  метафоричний  образ  сонця-світильника, «дрімотна  ніч», «потоки  шепочуть», «музика  квітів».  Відчутна  єдність  мандрівника  та  природи  («поцілунками зчаровує»).  Тишу  східної  ночі  сколихує  лиш  «світлий  метеор».  Немов  метеор  і  думки  поета:  вони  тривожать  його, «будять  знов  жадобу вогняну».
     2.Перегляд  слайд – шоу.
     3. Оцінювання  учнями  роботи  за  критеріями.
                                                   Сонет  «Чатирдаг».
1.Обговорення  медіатвору.(Додаток  В/а ).
                                                    Сонет  «Аюдаг».
1.Слово  вчителя.
Сонет  «Аюдаг»  завершує  цикл.  У ньому  ототожнюється  ліричний  герой  з  автором. Ліричний  сюжет  завершується  своєрідною  розв’язкою – підсумком:
сенс  життя  поета – це  служіння  батьківщині  «лірою» :
   Та  ліру  ти  підняв  --  і  в  серці  супокій.
2.Перегляд  презентації  (твір  за  сонетом.Додаток  В/б).
3. Оцінювання.  
IV. Підсумок  уроку.
Мікрофон  за  питанням: « Чи  погоджуєтесь  ви  з  думкою, що  «Кримські  сонети» - це  «чисте  золото  поезії»?
V. Домашнє  завдання.
1. Опрацювати  матеріал  статті  підручника  на  с.224 - 230.
Творче  завдання  за  вибором:
2.Надрукувати  публікацію, пов’язану  з  творчістю  А. Міцкевича?
3.Дати  письмову  відповідь  на  запитання: «Чи  актуальні  сонети  Міцкевича в  наш  час?»
4.Скласти  сенкан  про  сонети  Міцкевича.
        
                                                                                               

Немає коментарів:

Дописати коментар